• Reflex

    Performance
    MACRO Testaccio, La Pelanda, Roma

    14 October 2017
    Rome, MACRO Testaccio, La Pelanda,

    Do we know what really happens in Libya? And how do we react to this once we become aware?

    Reflex is the mirror that reflects that one moment when a person become fully aware of what is happening before their eyes and is confronted towards violence, repetition, limited freedom of movement and responsabilities.

    In 2017, after two years working in a refugee camp in Ventimiglia, I was invited to create a performance about borders. After having met so many survivors and traumatized people who told me about the tortures in Lybia, I decided to make visible the invisible border of Europe in Africa, where European countries are trying to make deals to keep refugees from crossing the sea.

    I projected on a screen four video interviews  of those who have experienced the tough situation that migrants face, crossing Libya.

    During the video projection, a sequence of movements is repeated 31 times, as many as the signatory nations of the Regulation of Dublin. I whip my back, I start running but I fall down as I am bond to a chain through a rope. I go back to the starting point and the sequence fo on and on 31 times.

    Reflex received the patronage of Amnesty International Italia
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    Un catalizzatore di voci e di esperienze per capire cos’è oggi la Libia, prima frontiera europea, per arrivare a Ventimiglia dove finisce l’Italia e non inizia l’Europa. 
Quattro testimonianze video che raccolgono la sofferenza ma anche l’appello di chi ha vissuto la dura situazione che si presenta per i migranti che attraversano la Libia.
    Durante la proiezione video una sequenza di movimenti viene ripetuta 31 volte, tante quante sono le Nazioni firmatarie del trattato di Dublino. L’interpretazione di un’umanità che sembra essere 
carnefice, vittima e spettatrice di se stessa contemporaneamente. 
Il pubblico è parte integrante dell’opera, nella quale è catapultato all’interno attraverso uno specchio. Di riflesso ai movimenti o all’immobilità dei presenti, l’artista e sound designer Max Wayne da vita ad un mixing sonoro live.

     

    con il patrocinio di Amnesty International Italia

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